Szukaj

W ramach realizacji kolejnego etapu projektu Erasmus+ ,,Bad eating habits Out, doing sports In” delegacja nauczycieli i uczniów ze Szkoły Podstawowej w Nowinach gościła w szkole włoskiej w Neapolu. Spotkanie odbyło się w dniach od 3 do 8 czerwca 2022r. Głównym celem wizyty było pokazanie, jak ważne jest zdrowe odżywianie, stosowanie leczniczych właściwości ziół oraz używanie odnawialnych źródeł energii w celu uniknięcia ekologicznej katastrofy.

Nasi uczniowie wraz z nowymi kolegami z Włoch, Turcji, Słowenii oraz Grecji doskonalili swoje umiejętności z języka angielskiego, poznawali inne kultury i nawiązywali nowe przyjaźnie.

Krótka relacja oczami naszych uczniów:

03.06.2022r

Podróż się zaczęła! Wyruszyliśmy spod Szkoły Podstawowej w Nowinach około pierwszej w nocy. Z lotniska Chopina wystartowaliśmy kilka minut po godzinie 6. Do Neapolu dotarliśmy na 8.30 i z lokalnego lotniska wyruszyliśmy do szkoły im. Giovanniego Falcone. Zostaliśmy tam bardzo uroczyście przywitani i przeszliśmy do zwiedzania szkoły. Pokazano nam całą placówkę. Potem zaczęła się część edukacyjna. Przedstawiciele pięciu krajów, w tym również i my, pokazali prezentacje dotyczące zrównoważonego środowiska i użyteczności ziół                  w leczeniu ludzi i zwierząt. Prezentacje były bardzo ciekawe i słuchaliśmy ich z wielkim zainteresowaniem. W przypadku ziół, mogliśmy je także zobaczyć. Po części edukacyjnej, przedstawiono nam znakomitą część artystyczną, gdzie mogliśmy obserwować akrobacje gimnastyczne, różne rodzaje tańca i słuchać różnego rodzaju śpiewu. Tak skończył się nasz pobyt w szkole, po czym udaliśmy się na smaczny lunch w niedalekiej restauracji “Carpe Diem”. Po lunchu wsiedliśmy do autobusu, który zabrał nas na wycieczkę po Neapolu.                W trakcie tej podróży zobaczyliśmy najważniejsze miejsca tego pięknego miasta. Na koniec dnia zjedliśmy kolację w pizzerii Partenopea i w hotelu oddaliśmy się poznawaniu naszych kompanów z zagranicy.

04.06.2022r

Następnego dnia wstaliśmy około godziny ósmej i zjedliśmy obfite śniadanie. Następnie pojechaliśmy na plażę. Odbyły się tam warsztaty dotyczące windsurfingu. Dowiedzieliśmy się jak złożyć deskę i żagiel oraz jak sterować.  Zajęcia i odpoczynek miały miejsce do 13, po czym  zjedliśmy lunch na świeżym powietrzu , na plaży. Następnie pojechaliśmy razem do Rione Terra i poznaliśmy jego historię. Po interesujących przeżyciach przyszła kolej na obiadokolację i odpoczynek w  hotelu.

05.06.2022r

To był 3 dzień naszej wycieczki do Włoch. Po zjedzeniu śniadania wyjechaliśmy z naszego hotelu i udaliśmy się w stronę wulkanu ”Wezuwiusz”, z którego mogliśmy podziwiać piękny widok na zatokę Neapolu. Krater zrobił na nas naprawdę duże wrażenie, ponieważ mierzył aż 300 m głębokości i 700 m szerokości. Następnie udaliśmy się na lunch do pizzeri ”Rovi’. Niedaleko jej znajdował się park archeologiczny ”Herculaneum”, który można porównać do sławnych Pompei. Spędziliśmy tam dużo czasu zwiedzając starożytne miasto, zalane magmą po wielkiej erupcji Wezuwiusza. Do naszego miejsca pobytu wróciliśmy około godziny 19.00, a o godzinie 20.00 udaliśmy się na pyszne jedzenie do lokalnej burgerowni.

06.06.2022r

W poniedziałek zaczęliśmy dzień od dobrego śniadania. Następnie pojechaliśmy pociągiem do centrum Neapolu, gdzie czekała na nas przewodniczka. Oprowadziła nas po ślicznych katedrach, rynkach i kościołach. Jednym z najładniejszym  miejsc była Naples Cathedral. Na ścianach były piękne obrazy, tak samo jak i na wysoko położonych sufitach. Po zwiedzeniu centrum, mieliśmy okazje zjeść pizzę, która była idealnie upieczona i pyszna! Następnie poszliśmy nad wodę, znad której widać było wulkan Wezuwiusz. Wróciliśmy  pociągiem do hotelu i odpoczywaliśmy resztę dnia.

07.06.2022r

Piątego dnia naszej wycieczki po zjedzeniu śniadania, pełni energii pojechaliśmy do szkoły “G.Falcone”. Tam rozwiązywaliśmy quizy na temat sportu. Następnie rozegraliśmy kilka spotkań w koszykówce oraz siatkówce pomiędzy uczestnikami projektu. Część oficjalna projektu zakończyła się rozdaniem certyfikatów. Potem zjedliśmy lunch w restauracji Trattoria Vanvitelli. Następnie poszliśmy zwiedzać zamek Sant`Elmo oraz zjedliśmy przepyszne lody. Później pojechaliśmy do hotelu oraz zjedliśmy kolację. Nadszedł czas pożegnania! Rozmowom nie było końca, podziękowaliśmy nauczycielom włoskim za przygotowanie tak wspaniałego programu.

Nauczyciele: Iwona Majchrzyk, Małgorzata Kościelecka, Ilona Przybysławska

Uczniowie: Emilia Biernat, Olivia Prokopoudi, Jakub Bielecki, Piotr Szczepanik, Michał Pypeć, Filip Pręndota