Szukaj

Masz pomysł na biznes i chcesz rozpocząć działalność gospodarczą? Skorzystaj z możliwości uzyskania bezzwrotnej premii w wysokości 50 000 zł na start. Lokalna Grupa Działania „Perły Czarnej Nidy” już we wrześniu 2025 roku ogłosi kolejny nabór wniosków o udzielenie wsparcia na podejmowanie działalności gospodarczej w ramach realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju.

Wnioski o dofinansowanie będzie można składać w terminie od 18 września do 1 października 2025 roku. Nabór ma charakter konkursowy, a środki otrzymają te projekty, które najlepiej wpiszą się w cele strategii i uzyskają najwyższą liczbę punktów zgodnie z lokalnymi kryteriami wyboru.

W ramach planowanego naboru przewidziano możliwość wsparcia 19 nowych firm, a łączna pula środków wynosi równowartość 218 800 euro. Premia na start wyniesie 50 000 zł, co stanowi maksymalnie 65% kosztów całkowitych projektu – co oznacza, że całkowity budżet projektu powinien wynosić około 77 000 zł.

Dofinansowanie może zostać przeznaczone m.in. na zakup środków trwałych, wyposażenie, oprogramowanie czy prace adaptacyjne lokalu. To idealna okazja dla osób chcących zrealizować swoje zawodowe ambicje i wejść na rynek korzystając ze wsparcia finansowego i merytorycznego LGD.

 

Poniżej przedstawiamy najważniejsze zasady ubiegania się o pomoc:

Pomoc przyznaje się jeżeli:

1. Wnioskodawca jest osobą fizyczną;

2. Wnioskodawca w okresie roku poprzedzającego dzień złożenia WOPP nie wykonywał i nie wykonuje działalności gospodarczej, do której stosuje się przepisy ustawy Prawo przedsiębiorców;

3. Wnioskodawcy nie została dotychczas przyznana pomoc w ramach PROW 2014-2020 na operację w ramach poddziałania 6.2 lub 6.4 lub 4.2 lub 19.2 w zakresie podejmowanie działalności gospodarczej;

4. Wnioskodawcy nie została dotychczas przyznana pomoc w ramach PS WPR na operację w zakresie start DG, start GA, start ZE, start GO, start KŁŻ, rozwój DG, rozwój GA, rozwój ZE, rozwój GO lub rozwój KŁŻ;

5. Operacja zakłada podjęcie we własnym imieniu DG i zgłoszenie się wnioskodawcy do ubezpieczenia emerytalnego, rentowego i wypadkowego jeżeli osoba ta nie jest objęta tym ubezpieczeniem lub społecznym ubezpieczeniem rolników.

 

WARUNKI UDZIELENIA WSPARCIA

1. Złożenie wniosków i wymiana korespondencji przez system IT

2. Pomoc jest przyznawana:

   1) osobie fizycznej, która ma ukończone 18 lat;

   2) osobie prawnej;

3. O pomoc może ubiegać się wyłącznie podmiot posiadający numer EP.

4. Pomoc przyznaje się, jeżeli wnioskodawca co najmniej od roku poprzedzającego dzień złożenia WOPP:

   1) posiada miejsce zamieszkania/zameldowania na obszarze wiejskim objętym LSR lub miejsce wykonywania działalności gospodarczej oznaczone adresem wpisanym do CEIDG na obszarze wiejskim objętym LSR– w przypadku wnioskodawcy będącego osobą fizyczną;

   2) posiada siedzibę lub oddział, które znajdują się na obszarze wiejskim objętym LSR– w przypadku wnioskodawcy będącego osobą prawną

 

Ogólne warunki wsparcia

Pomoc przyznaje się na operację:

1.Której realizacja nastąpi w terminie do 2 lat od dnia zawarcia umowy.

2. W przypadku gdy operacja jest inwestycją trwale związaną z nieruchomością, pomoc przyznaje się, jeżeli jest realizowana:

1) na obszarze objętym LSR;

2) na nieruchomości będącej własnością wnioskodawcy lub do której wnioskodawca posiada tytuł prawny do dysponowania na cele określone we wniosku o pomoc do końca okresu związania celem.

3. W przypadku operacji, która obejmuje koszty zakupu i instalacji odnawialnych źródeł energii, pomoc przyznaje się, jeżeli suma planowanych do poniesienia kosztów dotyczących odnawialnych źródeł energii nie przekracza połowy wszystkich kosztów kwalifikowalnych.

4. Która zakłada osiągnięcie co najmniej 30% docelowego zakładanego w biznesplanie ilościowego lub wartościowego poziomu sprzedaży produktów lub usług do dnia, w którym upłynie pełny rok obrachunkowy od dnia wypłaty pomocy.

5. Pomocy wypłaca się jeżeli wnioskodawca promuje świadczone przez siebie usługi/produkty oraz publikuje/aktualizuje ich zakres i asortyment.

Lista wspieranych branż zgodnie z sekcjami PKD:

1. Przetwórstwo przemysłowe (sekcja C)

2. Budownictwo (sekcja F)

3. Handel hurtowy i detaliczny, naprawa pojazdów samochodowych, włączając motocykle (sekcja G)

4. Transport i gospodarka magazynowa (sekcja H)

5. Działalność związana z zakwaterowaniem i usługami gastronomicznymi (sekcja I)

6. Informacja i komunikacja (sekcja J)

7. Działalność finansowa i ubezpieczeniowa (sekcja K)

8. Działalność profesjonalna, naukowa i techniczna (sekcja M)

9. Działalność w zakresie usług administrowania i działalność wspierająca (sekcja N) 10. Edukacja (sekcja P)

11. Opieka zdrowotna i pomoc społeczna (sekcja Q)

12. Działalność związana z kulturą, rozrywką i rekreacją (sekcja R)

Ogólne zasady kwalifikowalności

Do kosztów niekwalifikowalnych zalicza się:

1. koszty poniesione przed dniem, w którym został złożony wniosek o przyznanie pomocy, a w przypadku kosztów ogólnych– przed dniem 1 stycznia 2023 r.;

2. koszty ogólne związane z operacją w części przekraczającej 10% pozostałych kosztów kwalifikowalnych;

3. koszty remontu budynków lub budowli, jeśli nie jest on połączony z ich modernizacją;

4. koszty zakupu nieruchomości;

5. koszty zakładania sadów i plantacji wieloletnich oraz wymiany w nich nasadzeń;

6. koszty leasingu;

7. podatek od wartości dodanej (VAT) z wyjątkiem przypadków gdy nie podlega on odzyskaniu na podstawie krajowych przepisów o podatku VAT;

8. koszty zakupu używanych maszyn, urządzeń, wyposażenia;

9. koszty zakupu zwierząt, nasion i ich siewu oraz roślin jednorocznych i ich sadzenia

10. koszty zakupu samochodów osobowych;

11. koszty rozbudowy infrastruktury sieci 5G i sieci światłowodowej;

12. koszty sporządzenia wniosku o przyznanie pomocy i wniosku o płatność;

13. wkłady niepieniężne;

14. Koszty amortyzacji.

Ogólne zasady kwalifikowalności

Do kosztów kwalifikowalnych zalicza się w szczególności koszty:

1. Transportu do miejsca realizacji operacji materiałów służących realizacji operacji oraz maszyn i urządzeń objętych operacją, a także koszty montażu;

2. Rozbiórki i utylizacji materiałów szkodliwych pochodzących z rozbiórki pod warunkiem, że rozbiórka jest niezbędna w celu realizacji operacji.

3. Koszty ogólne, do których zalicza się w szczególności:

   1) przygotowania dokumentacji technicznej operacji, w tym:

   a. kosztorysów inwestorskich,

   b. projektów budowlanych,

   c. wypisów i wyrysów z ewidencji gruntów i budynków,

   d. projektu OZE (odnawialne źródła energii) i termomodernizacji,

   e. audytu energetycznego;

   f. sprawowania nadzoru inwestorskiego lub autorskiego;

   g. związane z kierowaniem robotami budowlanymi.

4. W przypadku gdy pomoc dotyczy zakupu nowych pojazdów, nowym pojazdem, zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym, jest pojazd fabrycznie nowy, który nie był zarejestrowany

Pomoc przyznaje się na operację uzasadnioną pod względem racjonalności jej kosztów. Ocena racjonalności odbywa się na podstawie następujących aspektów:

1. Uzasadnienie ekonomiczne czyli ocenę, w jaki sposób zakres rzeczowy wskazany we wniosku przyczyni się do wzrostu efektywności ekonomicznej przedsiębiorstwa (wzrost przychodów, usprawnienie procesów produkcji, ograniczenie kosztów);

2. Racjonalność technologiczną– sprawdzenie, czy wspierane inwestycje w szczególności:

   a) nie mają charakteru inwestycji odtworzeniowej,

   b) są uzasadnione ze względu na komplementarność technologiczną,

   c) są uzasadnione ze względu na profil produkcji,

   d) są uzasadnione ze względu na skalę produkcji, wykazują możliwość zbytu produkcji w przypadku wzrostu mocy produkcyjnych;

3. Racjonalność kosztową– sprawdzenie czy planowane koszty są rynkowe

Warunki wypłaty pomocy Środki finansowe z tytułu pomocy są wypłacane,

jeżeli beneficjent:

1. Zrealizował operację/etap operacji zgodnie z przepisami prawa powszechnie obowiązującego, regulaminem naboru wniosków i umową o przyznaniu pomocy;

2. Złożył wniosek o płatność wraz z dokumentami potwierdzającymi realizację etapu lub operacji w terminie wynikającym z umowy o przyznaniu pomocy;

3. Udokumentował zrealizowanie operacji lub etapu operacji, w tym:

a) w przypadku gdy pomoc wypłacana jest jako refundacja– poniósł koszty kwalifikowalne i je opłacił zgodnie z umową o przyznaniu pomocy i przepisami powszechnie obowiązującymi, w formie rozliczenia bezgotówkowego,

b) w przypadku płatności ryczałtowej– wykonał zakres rzeczowy operacji;

4. Realizuje inwestycję lub operację zgodnie z kryteriami, za które zostały przyznane punkty, albo spełnił warunki lub zrealizował działania, z tytułu których przyznano punkty

Zaliczki

Beneficjentom może być wypłacona zaliczka w wysokości nieprzekraczającej 50% kwoty przyznanej pomocy. Zaliczka jest wypłacana, jeżeli beneficjent wnioskował o jej wypłatę we wniosku o przyznanie pomocy. Zabezpieczenie zaliczki obejmuje całkowitą kwotę zaliczki wynikającą z umowy o przyznaniu pomocy i jest ustanawiane do dnia rozliczenia tej kwoty w formie weksla niezupełnego (in blanco) składanego wraz z deklaracją wekslową.

Zobowiązania

Utrzymanie zrealizowanej inwestycji i prowadzenie DG co najmniej:

2 lata od dnia wypłaty pomocy w zakresie Start DG;

Do okresu prowadzenia działalności, na którą została przyznana pomoc, nie wlicza się okresów jej zawieszenia.

Jednocześnie przypominamy, że pracownicy biura LGD świadczą bezpłatne doradztwo od poniedziałku do piątku w dni robocze w godzinach 7:30-15:30 w siedzibie biura LGD, a także pod nr telefonu 41 306 79 35, 41 306 79 34 lub mailowo biuro@perlycn.pl   

Poprzednie Ankieta potrzeb zdrowotnych dla mieszkańców Gminy Nowiny

Gmina Nowiny © 2020. Wszystkie prawa zastrzeżone. Realizacja red9.pl

Wersja dla niedowidzących